Поділитись


Жінки, які кохають до нестями

Сімейна психотерапевтка Робін Норвуд у своїй книзі «Жінки, які кохають до нестями» детально описала долю жінок, що зазнають сімейного насильства і перебувають у токсичних та співзалежних стосунках.



Для того, щоб детальніше познайомитись з цією темою хочу навести аналогію казки Шарля Перро «Синя Борода». Історія розповідає про чоловіка, що вирізнявся дивакуватою синьою бородою та мав власний замок. Люди лякались чоловіка, бо був він таки доволі потаємним. Одного разу Синя Борода вирішив одружитись, отож знаючи, що всі його бояться він запросив свою сусідку з її двома доньками у замок. Молодша донька зачарувалась вишуканістю та грацією чоловіка в тому маєтку та вирішила згодитись на пропозицію.



Одного разу чоловік поїхав із замку, давши дружині повну свободу та ключі від різних кімнат, нагадавши, що до найвіддаленішої кімнати їй заборонено наближатись. Спочатку дівчина зраділа, запросила подруг, які лякались приходити раніше через присутність Синьої Бороди, та все ж думки про таємну кімнату не покидали героїню. Ось так цікавість взяла гору і дівчина натрапила на страшну картину, де мертвими лежали попередні дружини її чоловіка.



Не описати словами скільки страху було в очах дівчини, коли Синя Борода повернувся та довідався про все й почав погрожувати, що на неї очікує таке ж майбутнє. Єдине, що вдалось втілити дівчині це повернення додому, щоб попрощатись з сестрою, вона сподівалась на приїзд братів у цей день та відтягувала момент повернення у замок, як лише могла. Завершилась ця історія приїздом братів та визволенням дівчини, але окрім буквального давайте розглянемо символічні моменти.


Першим, що постає у казці є незвичайна синя борода героя, доволі часто коли ми потрапляємо у співзалежні стосунки чи токсичні стосунки бачимо «вражаючу чарівність» партнера у поєднанні з якоюсь особливістю. Варто звернути увагу, що ідеалізуючи його ми можемо переживати і власну ідеалізацію на перших порах. В казці цей фрагмент описаний, як запрошення дівчини у чарівний замок і надання їй повної свободи, коли Синя Борода поїхав у місто.



Наступним, що доволі явно окреслює казка постає «таємниця минулого». Синя Борода лякає людей, навколо нього багато чуток і ніхто не знає, якою була його історія до цього. В контексті реальних стосунків ми радше можемо простежувати уникнення теми попередніх відносин або ж посідання всеохопної жертовної позиції.


Хочу також виділити незначну деталь, коли дівчина залишилась сама, вона одразу запросила подруг, які боялись до цього наближатись до замку. Коли ми говоримо про співзалежні стосунки, інший світ немов зникає й залишається лише стосунок двох у «замку», фактично це ж переживається у певній формі соціальної ізоляції. Людина може відмовлятись від дружніх стосунків обозначаючи, що партнер негативно на це реагує або доволі сильно ревнує й прагне уваги.


Казка приносить значення таємниці, того, що доволі довго приховується, можливо це постає в уникненні теми чи не бажанні про себе говорити. Хочу підмітити, що при побудові романтичного чи дружнього стосунку для нас вагомим постає взаємне знайомство з історією одне одного, адже це передумова відчуття безпеки. До прикладу, якщо ми з кимось ділимось власними думками, історіями та переживаннями, але водночас нічого не чуємо у відповідь про партнера поступово можемо переживати певну напругу та занепоклєння. Чим більше для нас невідомого, тим більше простору для власних фантазій, але вся дилема у тому, що це таки лише наші ідеалізовані уявлення.


На завершення хочу підмітити, що визволення дівчина осягнула тоді, коли покинула стіни замку. Досить часто через перебування у закритому «коконі» своїх бажань та ідеалів ми можемо втрачати відчуття реального, погляду який давав би змогу бути спостерігачем, а не активним персонажем історії.
Якщо Вас цікавить детальніше знайомство з цією темою, книга Робін Норвуд постане хорошим початком)


Автор: Соломія Толочко – практичний психолог центру «Верде», кандидат у психотерапевти за методом психоаналіз.

Поділитись