Поділитись


Ментальне здоров’я в компанії: що керівник може зробити для працівників, практичні поради

Ні для кого не є таємницею, що психологічний стан людини суттєво впливає на її здатність працювати, на якість виконаної роботи, а також тривалість її виконання. Напевно кожна людина хоч раз у житті стикалася з відчуттям, що їй зовсім не хочеться йти на роботу, а вона просто змушує себе це робити. Причини можуть бути дуже різноманітні і насправді деяких з них можна уникнути, якщо правильно і комфортно організувати робочий процес.


То що ж такого може зробити керівник компанії, щоб менше стикатися з незадоволенням, вигоранням і неочікуваним та небажаним звільненням працівників? Адже, побутує думка, що людина приходить працювати у компанію, а звільняється від керівника.


Перш за все, вкрай важливо слухати і чути своїх підлеглих, для цього достатньо організувати регулярні опитування, які звісно ж краще проводити в анонімному форматі, щоб людина могла бути повністю відкритою.


Ще краще створити настільки довірливе робоче середовище,  що працівники не боятимуться і не соромитимуться відверто сказати про те, як почуваються. Цього можна досягти, якщо люди не відчуватимуть, що у відповідь на якісь критичні висловлювання, вони отримують відверті або “завуальовані” штрафні санкції.


Важливо відслідковувати прояви надмірного перфекціонізму в роботі працівників, оскільки це один з найбільш швидких шляхів до вигорання і зниження персональної професійної ефективності. Відповідно, важливо і керівнику також критично оцінювати свої вимоги до підлеглих. Надмірна завантаженість роботою, безкінечні списки справ не дозволяють людині достатньо відчути результат від своєї роботи. Особливо це помітно у великих компаніях, де працівники є “гвинтиками” у великих механізмах і процесах, то ж на персональному рівні людина не може побачити, чи відчути, що її робота має значення або ж цінується колективом. Від цього зростає незадоволення.


Потрібно звертати увагу на прояви емоційного вигорання одного члена команди, оскільки воно запускає ланцюгову реакцію у колективі - коли одна людина з команди не дає ради з навантаженням, то це фактично відображається на інших: частина його роботи лягає на плечі колег, йде затримка робочого процесу, знижуються показники ефективності, тощо, що може провокувати підвищений стрес усієї команди. 


Важливо запобігати токсичній поведінці в колективі (знецінення, газлайтинг, дискримінація) та нормалізації цього. 


Також варто слідкувати за комунікацією в компанії. Наприклад, плітки, відсутність чи несвоєчасність інформації, подвійні стандарти, незрозумілість вимог –  все це підтримує відчуття невизначеності, а відповідно і підвищений рівень стресу.


Суттєво впливають на появу психологічного дискомфорту недостатній рівень винагороди – йдеться про оплату праці та інші компенсації (лікарняні, премії, відпустки, оплата наднормових годин) і розрив між цінностями людини і цінностями компанії - коли компанія робить те, що суперечить цінностям працівника (наприклад, співпраця з агресором у часі війни). 


Вкрай потрібною є організація безпечного простору, де можна постійно ділитися своїм досвідом і проблемами з професійним співтовариством. Працівник не повинен знаходитися довгий час сам на сам зі своєю професійною або особистою проблемою, у нього завжди повинна бути можливість звернутися за допомогою, порадою до колег та керівника.


Всі ці заходи спрямовані на зняття виробничої напруги в колективі, підвищення професійної мотивації, встановлення балансу між витраченими зусиллями і одержуваним результатом.


Тож бережіть себе і своїх підлеглих під емоційного вигорання, постійної напруги та дискомфорту. 


 Автор тексту - Наталія Кузьмак - лікар-психіатр, кандидат в психотерапевти за методом «Клієнт-центрована психотерапія».


Поділитись